Vinterbloggar
Uncategorized

Vinterbloggar

Det som internationella turister är mest intresserade av i Sverige är tveklöst den svenska naturen. Fiske, rena sjöar, fjällvandring och skidåkning lockar stora skaror men även exempelvis musikfestivaler, städer och slott är attraktiva besöksmål. Fokus ligger dock helt klart på naturupplevelser, särskilt bland de tyska besökarna, som är i majoritet. Och intresset ser inte ut att mattas av, tvärtom växer det. Man räknar med att 80 % av de turister som besöker Sverige årligen är återkommande men kommunikationsföretaget Visit Sweden ser en stor potential av människor som ännu inte har besökt Sverige. Det finns en stor efterfrågan på fler mogna turistdestinationer, produkter och upplevelser i Sverige, men det gäller även för besöksnäringen att hänga med. Digitaliseringen sker snabbt och konsumenternas beteendeförändringar med den.

Vinter i Norrland

Visit Sweden har gjort en studie över Google-sökningar på svensk turism, olika sevärdheter, turistattraktioner och boenden och resultatet visar tydligt att utländska turister vill uppleva Norrland och svensk vinter. Norrsken och ishotell är de sökord som ligger högst upp på listan. Från 2015 ökade dessutom antalet med 300 000 till totalt 3,4 miljoner internetsökningar 2016. Sverige som turistland är stekhett, förra året omsatte den svenska turistnäringen 300 miljarder kronor enligt siffror från Tillväxtverket. Fortfarande är den inhemska turismen störst men sedan 2012 har de utomeuropeiska övernattningarna ökat med 70 %. Bara antalet besökare från Kina växte med hela 25 %. Förr var städer och kultur de populäraste turistmålen men nu ratas städerna till förmån för landsbygden, särskilt kustområdena är attraktiva. Och det lönar sig att satsa. De kommuner som har fått ta emot de största procentuella ökningarna är de som har gjort ordentliga satsningar på sin marknadsföring.

Vad är det som lockar?

Och det är väl inte så underligt att Sverige är så intressant för utländska besökare. En till stora delar orörd natur, inte alltför höga priser på mat och boenden i jämförelse med många andra turistländer samt en lokalbefolkning som i de flesta fall talar åtminstone engelska är säkert några av de framgångsfaktorer som har bidragit till besöksnäringens positiva utveckling. En ökad global miljömedvetenhet medför förmodligen också ett ökat intresse för naturturism. Istället för att pressa på stranden kan ett skönt sätt att uppleva den svenska naturen exempelvis handla om en trevlig spaupplevelse ute i det fria. Vad kan vara bättre än det? Nordpool utespa Svalbard svart med vit insida är perfekt för svenskt klimat. Den extra isolerade glasfiberbotten garanterar att du kan bada ute året runt, även fast termometern visar långt under minusstrecket.